Extra garantie kopen is een dure geen gezeur verzekering


Als je een computer of andere apparatuur in een winkel koopt krijg je bij de kassa vrijwel altijd de vraag of je garantie wilt bijkopen. Overrompeld door de vraag sluiten hele veel kopers zo'n verzekering af. In de meeste gevallen ben je er dan aardig bij ingestonken.


Extra garantie meestal onnodig


Extra garantie tegen betaling heeft namelijk zelden zin. Je bent als consument in Nederland uitstekend ingedekt tegen defecten aan je apparatuur. Ook al is de garantie verlopen. De wettelijke regel in Nederland is namelijk dat apparatuur zo lang mee moet kunnen gaan, zoals je redelijkerwijs moet kunnen verwachten.

Gaat de computer of een ander gekocht product eerder kapot dan je zou mogen verwachten, dan moet de winkelier zorgen voor kosteloos herstel of vervanging.

Garantietermijn verstreken? Hoeft geen probleem te zijn!


En je mag redelijkerwijs verwachten dat een computer niet na 2,5 jaar de pijp aan aan Maarten geeft. Dus ook al zit er maar één of twee jaar garantie op die computer, dan kun je er gerust mee terug naar de verkoper. En die moet je nog helpen ook.

Je hoeft dus echt niet in de put te zitten als er weer eens een laptop, wasmachine of andere apparaat twee weken na het verstrijken van de garantietermijn failliet gaat.

Extra garantie = geen gezeur garantie


De enige voordelen van een extra verzekering is dat je zonder gezeur een vervangend artikel kunt krijgen als het betreffende apparaat kapot gaat. En ook hoef je bij een bijgekochte garantieperiode wettelijk gezien niet aan te tonen hoe een defect is ontstaan. Maar voor deze "geen gezeur garantie" betaal je vaak behoorlijk wat geld.

Wat als de winkel onwillig is?


Of je het geld er voor over hebt is een keuze die iedereen zelf moet maken. Het vervelende is namelijk dat je wel recht kan hebben op een kosteloze vervanging, maar als je deze niet van de winkel krijgt, wat kun je dan? Behalve er nooit meer kopen (heel verstandig), al je vrienden en familie vertellen hoe klantonvriendelijk deze winkel is (ook verstandig) of met een bord voor de winkeldeur gaan zitten (minder verstandig) is er nog een optie. Als de winkel bij een branchevereniging of keurmerk is aangesloten kun je daar een klacht indienen.

De zaak wordt dan onderzocht en als je in je recht staat kan deze organisatie de kwestie met de winkel voor je regelen. Als de winkel zich niet aan de regels houdt kan hij zijn keurmerk of lidmaatschap verliezen, dus goede kans dat je zo je recht kunt halen.
Content=King 2016. Mogelijk gemaakt door Blogger.