Betrouwbaarheid televisies. Uitslagen onderzoek

In 2014 deed de Consumentenbond een onderzoek naar de betrouwbaarheid van televisies. Hieruit kwamen enkele opmerkelijke resultaten naar voren en werden enkele hardnekkige fabels over defecte televisies ontkracht. Hieronder deze resultaten uit het onderzoek naar de betrouwbaarheid van televisies.


Deze conclusies zijn tot stand gekomen na een onderzoek van de Consumentenbond onder 3.800 consumenten.


Flatscreens gaan sneller kapot dan een beeldbuis-televisie: Onjuist
Het verhaal dat flatscreens sneller kapot zijn en moeilijker zijn te repareren klopt niet. 93% van de ondervraagde personen had nooit problemen gehad met zijn flatscreen televisie. Hiermee kan een flatscreen zich qua betrouwbaarheid meten met een beeldbuis televisie.

Maar de software van een televisie geeft toch vaak problemen? Onjuist
Deze software lost eerder problemen op. Vaak is een update voldoende. Bij smart TV's (die op internet zijn aangesloten) kunnen reparateurs zelfs eventueel vanaf afstand je televisie repareren.

Een dure televisie is betrouwbaarder: Onjuist
De meeste problemen waren er met televisies van Loewe en Philips, ouder dan vier jaar. Deze merken behoren niet tot de goedkope merken, Loewe (het merk met de meeste problemen) is zelfs duur en exclusief. Wil je een betrouwbare televisie? Dan maak je met televisies van Panasonic, LG, Samsung en Sony de meest veilige keuze. Kijk hier voor aanbiedingen.

Hoe ouder de televisie, hoe meer kans op problemen: Onjuist
De meeste problemen spelen in het eerste jaar na de aankoop. Niet slijtage maar fouten in de software of de instellingen veroorzaken de meeste problemen bij televisies.

Problemen met het beeld zijn duur te repareren: Onjuist
Ook dit klopt niet. Vaak is de voeding dan kapot, en dat is een eenvoudige reparatie. Soms is zelfs het vervangen van een onderdeeltje van de voeding al genoeg om de storing op te lossen.

Een reparatie aan een televisie is heel duur: Onjuist
Televisie kapot? Dan maar een nieuwe kopen? Dat kan interessant zijn, zo'n mooie nieuwe televisie. Maar lang niet iedere reparatie is duur. Vaak is het zelfs gratis (garantie).

Maar na een reparatie van de televisie blijf je problemen houden: Onjuist
In de meeste gevallen was de storing definitief over. Toch kreeg 1 op de 5 deelnemers aan het onderzoek daarna weer problemen met dezelfde televisie.

Het zijn altijd dezelfde onderdelen die kapot gaan: Onjuist
De Consumentenbond zag heel veel verschillende storingen langskomen. Geen beeld meer of blokken in het beeld kwamen het meest voor. Vaak is dit een kapotte voeding of defect scherm. Maar er was geen onderdeel dat opvallend vaak kapot was.

De meeste mensen kopen een televisie omdat de oude kapot is: Onjuist
De meeste mensen kopen een nieuwe televisie omdat ze gewoon een betere TV willen. In 75% van de gevallen was er geen technische aanleiding, en dat terwijl de televisies pas na 10 jaar werden vervangen.
Content=King 2016. Mogelijk gemaakt door Blogger.